Laat de Identiteit van je Bedrijf zien met een Corporate Video

Met een corporate video laat je als het ware zien wat je met je bedrijf doet en waarom dat interessant is. Met levendige beelden geef je jouw bedrijf een identiteit. Wie jouw film bekijkt, krijgt het gevoel zich te identificeren met jouw bedrijf. Tenminste, als je een goede corporate video maakt. Voor je dat voor elkaar hebt, kun je de volgende tips volgen.

Wie, wat, hoe, waarom?

Wie wil je met je corporate video bereiken en wat is het doel van de video? Alleen als je dit eerst goed in kaart hebt gebracht, wordt de video precies zo dat het zijn doel bereikt. Er zit een verschil in of je de video maakt met als doel nieuwe klanten te winnen of juist met als doel personeel te werven. Ook over de boodschap die je wilt brengen moet je nadenken. Maak niet de fout dat je té veel wil vertellen. Dan is de kans groot dat de kijkers afhaken. Als je aanhoudt dat je niet meer dan drie boodschappen in de video stopt, dan wordt hij niet snel te lang of erger nog: te langdradig. Sowieso moet je onthouden dat een video niet snel helemaal uitgekeken wordt. De belangrijkste boodschap moet daarom in het begin gebracht worden.

Boodschap met emotie

Natuurlijk wil je enkele feiten overbrengen, je hebt immers een boodschap. Denk er toch aan om deze feiten op een emotionele manier over te brengen. Zorg ervoor dat de video leuk is om naar te kijken of in elk geval zo interessant dat men er iets van leert of dat de boodschap blijft hangen. Het beste wat je kunt bereiken is dat men de corporate video uitkijkt én deelt. Dit kan alleen met de juiste spelers, de juiste emoties en met een video die aanspreekt. Zorg er ook voor dat je je onderscheidt. Jouw bedrijf is speciaal, dat weet je. Nu nog zorgen dat de rest van de wereld daar ook achter komt.

Kort en bondig

Het lijkt een eenvoudig advies, maar niemand zit te wachten op talloze details of ellenlange verhalen. Drie minuten mag een corporate video duren, daarboven is de kans groot dat de animo van het kijken vermindert of dat men afdwaalt. Een heel belangrijk advies is om goede acteurs te laten spreken. Dit omdat het dan veel natuurlijker overkomt. Uiteraard kun je zelf ook je verhaal doen, maar besef je goed dat het dan wat gekunsteld over kan komen. Iemand met verstand van zaken maakt de corporate video veel waardevoller.

Tijd = tijdloos

In het bedrijfsleven kennen we vooral tijd is geld. Maar tijd is meer. Zo is het belangrijk dat je in je corporate video niet kunt zien wat de tijd is. Laat geen seizoen zien, toon geen tijdelijke trends en ga niet in op projecten die over een paar maanden niemand meer iets zeggen. Tijd = tijdloos. Dat is misschien niet eenvoudig, maar wel aan te raden. Een huis verkoopt net zo min in januari als op de foto’s overal een kerstboom te zien is als dat een video met winterse beelden het niet goed doet in de zomer. Wellicht spreken deze voorbeelden tot je verbeelding.

Maestro: music!

Als je een corporate video maakt, moet je niet te veel met stiltes werken. De stiltes kun je vullen met muziek. En de keuze voor welke muziek is niet eenvoudig. Met een stukje verkeerde achtergrondmuziek kun je kijkers wegjagen. Wat nu goede muziek is, dat is niet zo een, twee, drie te bepalen. Dat ligt aan de sfeer in de video, aan jouw bedrijf en aan je doelgroep. Vraag advies als je er even niet uitkomt. Er zijn genoeg mensen met verstand van muziek die je hier graag een handje mee helpen.

Passend bij de boodschap

Denk bij alles wat je filmt of in beeld brengt wat je wilt uitstralen. Zorg dan voor beelden die passen bij je boodschap. Ook een goede voice-over is belangrijk, misschien wel belangrijker dan de goede achtergrondmuziek. Met afwisselend beeld, diverse standpunten voor de camera, de juiste muziek en een aantal goede stemmen is er grote kans op succes. Is jouw bedrijf klaar voor de wereld? Met een corporate video kun je jezelf presenteren en kom je onder de aandacht. De identiteit van je bedrijf komt tot leven in een goede corporate video. Het is hét visitekaartje van jouw bedrijf.