11 Manieren om de Kwaliteit van het Voortgezet Onderwijs te Verbeteren

Veranderen kun je niet ineens. Wil je de kwaliteit van het voortgezet onderwijs verbeteren met veranderingen, dan doe je dat stap voor stap. Door kleine verbeteringen bereik je op de lange termijn veel meer. Maar wat zijn nou die grote knelpunten en hoe kun je die verbeteren? We geven je elf manieren.

Betrek leerlingen bij het onderwijs

Er wordt weleens aan leerlingen voorbijgegaan, terwijl dat juist bij uitstek de mensen zijn die weten wat er verbeterd moet worden. Je kunt heel veel leren van de feedback van leerlingen. Niet alleen hoe jij het als leerkracht beter kan doen, ook wat zij zelf als knelpunten ervaren. Luister naar je leerlingen en betrek ze zoveel mogelijk bij hun eigen onderwijs.

Geef elkaar zinvolle feedback

Niet alleen van de feedback van leerlingen kun je leren, ook elkaar als leerkracht feedback geven is hartstikke zinvol. Vaak weet je zelf niet hoe je overkomt voor de klas. Een andere leerkracht kan niet alleen op jouw manier van lesgeven letten, het kan ook letten op de interactie en de manier waarop de informatie door de klas verwerkt wordt. Alleen zinvolle feedback is gewenst. Kritiek is heel iets anders!

Korte, effectieve vergaderingen

Leerkrachten ervaren veel werkdruk. Dit kun je bijvoorbeeld verlagen door de vergaderingen aanzienlijk in te korten. Vaak is er een vergadering met het hele team, terwijl niet elk punt het hele team aangaat. Ga met werkgroepen werken. Of zorg ervoor dat er überhaupt korter vergaderd wordt. Wees met zijn allen bewust van je kostbare tijd.

Schoolleider, maak tijd vrij!

De schooleider moet meer tijd vrijmaken voor het team. Ook hier is het verkorten van vergaderingen zinvol. Een schoolleider moet wel overal van op de hoogte zijn, maar hoeft niet bij elke vergadering aanwezig te zijn. Zo blijft er tijd over voor wat veel belangrijker is. Het team aansturen bijvoorbeeld!

Werkdruk, weg ermee

De werkdruk kan al verlaagd worden door kortere vergaderingen maar er zijn ook andere manieren. Wat dacht je van het versoepelen van de vele regeltjes? Helaas heeft de leerkracht dat niet zelf in de hand, dit is vaak opgelegd van hogerhand. Toch kan hij laten weten dat hij het niet overal mee eens is. En de schoolleiding kan misschien wel meewerken aan de versoepeling.

Leer van het bedrijfsleven

De succesverhalen uit het bedrijfsleven zijn leerzaam voor het onderwijs. Als je het goed en wel bekijkt verschilt een school immers niet veel van een bedrijf. Misschien kun je een keertje over de schutting kijken. Hoe vergadert men bij een bedrijf en wat valt er nog meer van ze te leren?

Mobiliseer het hele team

Wil je als school verbeteren dan kan dat alleen als alle neuzen dezelfde kant op staan. Je hebt dus als schoolleider de taak om ervoor te zorgen dat je het hele team mobiliseert. Het is niet zinvol als de helft goed bezig is en de andere helft niet…

Grote stappen, snel thuis?

Veranderingen kun je niet plotsklaps doorvoeren. Het is verstandig om deze geleidelijk in te brengen. Stap voor stap verbeter je het voortgezet onderwijs. Gaat het te snel, dan grijpt iedereen binnen korte tijd terug naar oude methoden. En daar schiet je natuurlijk niks mee op.

Inspirerende lessen ontwikkelen

Het onderwijs wordt niet alleen leuker van inspirerende lessen, het wordt er ook veel boeiender van. Als je je leerlingen weet te inspireren, staan ze veel meer open voor wat je te vertellen hebt. En leerlingen die opletten, die kun je echt wat leren.

Weg met de dikke schoolplannen

Een schoolplan is soms nodig, maar waarom moet het een dik pakket papier zijn? Ga eens na of het korter kan. Een dunner schoolplan is voor leerkrachten beter in te voeren. In een schoolplan staat de kwaliteit van het onderwijs beschreven, maar niemand zegt hoe uitvoerig dit moet… Het wordt tijd dat deze illusie ontmaskerd wordt.

Overwin tegenslagen

Natuurlijk: veranderingen kosten tijd. Ook zijn er tegenslagen te verwachten. Zonder tegenslag is niks mogelijk. Blijf niet hangen in tegenslag maar werk met zijn allen aan een beter resultaat. Alleen dan kun je samen het voortgezet onderwijs verbeteren. Stap voor stap.