Online marketing voor scholen versus traditionele scholenmarketing

digital-marketing-1497211_640

Jarenlang deden scholen ogenschijnlijk geen enkele moeite om nieuwe leerlingen binnen te halen. De school werd door de ouders van leerlingen gekozen op grond van hun geloofsovertuiging, omdat het in de buurt was of omdat er bekenden op de school zaten. Die tijd is definitief voorbij, ook scholen moeten hun best doen om te kunnen blijven bestaan. Scholen moeten dus aan marketing doen. Maar waarom zou een school kiezen voor online marketing voor scholen? En wat is er mis met de traditionele benadering?

Website moet er gelikt uitzien

Online marketing zorgt voor zichtbaarheid op internet. In de tijd van de traditionele scholenmarketing was internet een ondergeschoven kindje. Vaak werd de website in elkaar geknutseld door iemand die er een beetje verstand van had en werd er vervolgens de rest van het schooljaar niet meer naar gekeken. Dit is echt niet meer van deze tijd, een website moet er zo uitzien alsof er elke dag nieuws op geplaatst wordt. De informatie moet actueel zijn en misschien nog wel het meest belangrijk, de informatie moet vindbaar zijn. Een slimme tip is dus om een leek naar je website te laten kijken. Wat jij ervaart als logisch, kan door de gemiddelde lezer wel heel anders ervaren worden.

Sociale media hebben veel veranderd

De komst van sociale media heeft erg veel veranderd in de marketingwereld. De potentiele nieuwe klant is ineens bereikbaar. Als mensen een profiel invullen op bijvoorbeeld Facebook, dan komt er nuttige informatie vrij. Zo kun je mensen gericht benaderen. Heel wat anders dan vroeger, toen je in elke lokale krant moest adverteren of sandwichborden het werk moest laten doen. De grootste verandering is dus de bereikbaarheid, maar dat werkt twee kanten op: mensen zijn voor élke school bereikbaar. Dit betekent dat je je best moet doen om de nieuwe leerling in jouw kamp te krijgen. Hoe je dat doet, dat is niet zo veel verandert: kinderen die tijdens een open dag een goed gevoel hebben, melden zich waarschijnlijk wel aan. Het is de vraag hoe je kinderen naar je open dag krijgt.

Marketing moet anders benaderd

Omdat de marketing vooral verschoven is naar de digitale wereld, is het noodzakelijk dat je dit op een andere manier gaat benaderen. Met online marketing bijvoorbeeld. Je kunt een campagne starten waarbij elke ouder van een kind van twaalf jouw school regelmatig in beeld krijgt. Je kunt er ook voor zorgen dat je op verschillende manieren vindbaar bent. Zorg dat jouw school hoog staat in de google-ranking, dat mensen een vertrouwd gevoel krijgen bij het zien van de naam van je school. Dit moet echter niet doorslaan, mensen kunnen zich ook gaan ergeren aan een campagne die nogal opzichtig is, dan is het voor ouders vooral duidelijk waar hun kind niet naartoe gaat.

Ouders zijn nog altijd leidend

Overigens is er één ding niet verandert: de keuze van de middelbare school wordt vooral gemaakt door de ouders. Elke ouder zal zijn kind het gevoel geven zelf te laten kiezen, maar in de praktijk worden bijvoorbeeld alleen de open dagen bezocht van de scholen waar een ouder zijn kind naartoe wil hebben. Richten op de ouders is dus een eerste doel. Vergeet echter ook het kind niet. Een kind moet zich thuis voelen op een school en geborgen. Een kind moet zich aangetrokken voelen tot de school. Ouders kunnen nog zo hard trekken aan hun keuze, maar als een kind niet gelukkig wordt op zijn nieuwe school is niemand daarbij gebaat. De keuze voor een middelbare school is iets waarover mensen lang moeten nadenken. Een school moet dus op tijd beginnen met een marketingcampagne.