De kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren? Zo is het mogelijk!

Elke leerkracht zal beamen: het is best druk, zo’n klas. Er moet heel veel en de werkdruk ligt hoog. Het is vaak aan de leerkracht zelf om daar iets aan te doen. De schoolleiding kan er meestal niet veel aan veranderen! Er zijn een aantal trucjes die het de leerkracht gemakkelijk maken. En zorgen dat je je werk als leuk blijft ervaren. Bovendien van het basisonderwijs gaat er met rasse schreden van omhoog en dat is toch iets wat we allemaal willen?

Alles halen uit het digibord

Veel leerkrachten moesten er even aan wennen, maar met een digibord kun je echt meer uit je lessen halen. Allerlei informatie is continu beschikbaar en je kunt heel snel schakelen. Nu is een digitaal schoolbord al lang niet nieuw meer, veel leerkrachten werken er al zo’n jaar of tien mee. Zij kunnen beamen dat het de kwaliteit van het basisonderwijs ten goede gekomen is. De ontwikkeling in deze borden gaat hard. Zo kun je nu ook kiezen voor een digitaal bord met touchscreen of een interactieve beamer. Elk apparaat heeft zo zijn voordelen, de interactieve beamer bijvoorbeeld, kun je verplaatsen. Het schoolbord heeft op deze manier niet meer een standaard plek in de klas en je kunt eens een andere opstelling kiezen. Veel leerkrachten zijn zich wel bewust van de voordelen van het digitale bord. Toch haalt niet elke leerkracht het maximale uit dit speeltje. Laat je daarom goed informeren, praat met collega’s over de mogelijkheden en laat het digibord jou echt voordeel opleveren. Je werkdruk zal verlagen en de kwaliteit van de basisschool gaat omhoog!

Knappe koppen en extra uitleg

Met de juiste schoolmethodes haal je meer uit je lessen en de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren. Natuurlijk wist je dat al lang, maar hoe werkt dat in de praktijk? Steeds meer methodes zijn gericht op de verschillende niveaus die er nu eenmaal in een basisschoolklas te vinden zijn. Je kunt daarom enorm veel tijd besparen, je geeft de les klassikaal en iedereen gaat op zijn eigen niveau aan het werk. De kinderen die het allemaal in één keer snappen krijgen extra uitdaging en de kinderen die meer uitleg nodig hebben kun je dat eenvoudig geven. Niet alleen bespaart dit veel tijd, je geeft ook nog eens beter onderwijs. Dit komt omdat je iedereen naar zijn kunnen iets aanleert en daardoor alle kinderen stimuleert. Het is voor geen kind leuk om alles te makkelijk te vinden, maar ook niet als het altijd achterloopt op de rest. Geen kind heeft het gevoel de slechtste te zijn. Dat komt de sfeer in de klas ten goede!

Hoe korte oefeningen de kwaliteit van het basisonderwijs verhogen

Onderzoeken hebben aangetoond dat kinderen niet de hele dag door geconcentreerd naar jou als leerkracht kunnen luisteren. Probeer dat ook niet. De sfeer in de klas wordt er niet beter op en uiteindelijk neemt niemand meer informatie op. Tussendoor iets anders doen is dus geen tijdverspilling, het levert je tijd op. Wat je kunt doen is met je klas kiezen voor energizers. Dit zijn korte oefeningen, waarmee de concentratie van de kinderen omhoog gaat. Hiermee verhoog je dus de kwaliteit van basisscholen. Een voorbeeld van zo’n energizer is het spelletje steen-papier-schaar. Je speelt dit hooguit vijf minuten en gaat weer naar de orde van de dag. Afhankelijk van het kunnen van de leerlingen kun je ook voor een fysieke oefening kiezen. Laat ze jumping jacks doen, of speel levend memory. Het kost je vijf minuten en elk kind denkt met veel plezier terug aan deze momenten. Als dit niet goed is voor de kwaliteit van de basisschool…

Kwaliteit basisonderwijs start bij de bron

Het is de afgelopen jaren heel veel in het nieuws geweest, het niveau taal en rekenen is onder de maat. Omdat de basis voor bijna alle kinderen gelegd wordt op de basisschool, is het noodzakelijk dit niveau juist daar op te krikken. De kwaliteit van het basisonderwijs krijgt hiermee een boost. Je kunt hiervoor eens kijken naar hoe in andere landen les wordt gegeven. Door je eigen grenzen open te zetten, ontdek je misschien net die ene methode waarmee het wel lukt. Als je daarmee de kwaliteit van jouw basisschool vergroot, heb je echt iets gewonnen. Het is immers zo dat taal en rekenen in Nederland van minder niveau is dan in de landen om ons heen. Het is een cliché, maar voorkomen is beter dan genezen. Het is dus noodzakelijk te beginnen bij de bron: de basisschool. Je vergroot de woordenschat van kinderen door veel voor te lezen en met ze te zingen. In de kleuterklassen kan al begonnen worden met systematisch denken en bijvoorbeeld zoiets als sorteren. Dit is de basis voor het latere rekenen. Als de basis goed zit, groeit de kwaliteit van het basisonderwijs!