De Kwaliteit van het Basisonderwijs Verbeteren Doe Je Zo

Samen de leeromgeving verbeteren met leerKRACHT.

Het onderwijs in Nederland heeft veel potentie om zich constant te kunnen ontwikkelen, maar dit gaat natuurlijk niet vanzelf. LeerKRACHT zorgt ervoor dat nu al meer dan 750 scholen zich weten te ontwikkelen en verbeteren door de schoolleiders, docenten en leerlingen met plezier samen te laten werken. 


LeerKRACHT is een stichting die zich volledig inzet om het basisonderwijs te verbeteren, en dit doen ze door op zowel het primair, voortgezet en beroepsonderwijs een verbetercultuur te creëren. De goede doelen organisatie richt zich op het beste uit het onderwijs halen door middel van efficiëntie en door samen te werken. Samenwerking staat namelijk centraal bij leerKRACHT, en zorgt voor het beste resultaat. Tijdrovende zaken zoals nutteloze vergaderingen, en de oneindige administratie kunnen volgens leerKRACHT anders aangepakt worden, door bijvoorbeeld goede afspraken te maken en mee te denken met collega’s. De focus moet weer terugkomen bij waar het eigenlijk over zou moeten gaan op scholen: goed onderwijs. 

LeerKRACHT maakt gebruik van een heldere methode om zo het basisonderwijs te verbeteren. Aan de hand van de vier leerKRACHT-instrumenten kun je op jouw school een verbetercultuur creëren. Hieronder valt een bordsessie met je team, doelstellingen en de vooruitgang hiervan worden tijdens deze sessie besproken. Ook zullen jij en je collega’s een gezamenlijk lesontwerp maken, en vervolgens ook feedback geven op elkaars lessen. Daarnaast wordt er geluisterd naar wat de leerlingen zelf te zeggen hebben, en werken ze zo zelf mee aan de vooruitgang van de kwaliteit van het onderwijs. Door middel van de training met deze vier leerKRACHT-instrumenten krijgen de docenten en schoolleiding te zien welke voordelen deze methode biedt. Door zich daarna te verdiepen in de vastgestelde doelen worden deze daadwerkelijk gerealiseerd, en ontstaat er zo meer motivatie om de manier van werken continu te verbeteren. 

De resultaten van de leerKRACHT-aanpak zijn veel belovend. Leerkrachten en schoolleiders hebben ervaren dat deze nieuwe aanpak ervoor zorgt dat de leerlingen door de gestructureerde en effectieve manier van lesgeven meer zelfvertrouwen krijgen. Door de duidelijkheid van de lesdoelen kunnen de leerlingen of studenten doelgerichter en bewuster aan het werk, hier vloeien dan ook betere resultaten uit voort. Daarnaast ontstaat door het samenwerken en samen beslissingen maken een betere saamhorigheid in de klas. Zo wordt er een comfortabele en veilige leeromgeving gecreëerd waarin de leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen. Door de vernieuwende visie van leerKRACHT, merken scholen dat ze door samen met docenten en leerlingen aan de doelen te werken, het onderwijs elke dag een beetje beter wordt. LeerKRACHT zorgt er dan ook voor dat de samen-factor terugkeert in het onderwijs, waar er eerst veel verschillende groepjes rondzweefden, wordt de school nu weer een geheel, en kun je met z’n allen volledig voor effectief en kwalitatief onderwijs gaan.