Corporate Storytelling: 3 Dingen om Rekening Mee te Houden bij het Kiezen van een Bureau

Steeds vaker zie je dat bedrijven nadenken over storytelling: ze willen niet alleen hun diensten of producten verkopen, ze willen je ook hun verhaal vertellen. Alleen, waar begin je dan? Omdat corporate storytelling een echte expertise is, is het een logische stap om een gespecialiseerd bureau in te schakelen. Als je vervolgens Googelt, komen er vervolgens honderden bedrijven tevoorschijn die je allemaal kunnen helpen met corporate storytelling. Waar begin je dan? Om je op weg te helpen hebben we drie zaken op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden als je een bureau kiest.

Wat is het doel van je bedrijfsverhaal?

Voor je begint met het kiezen van een bureau moet je eerst gaan bedenken waarom je je bedrijfsverhaal wilt uiten. Wat wil je aan je potentiële klanten laten zien? Ben je een lokale ondernemer met een lokale doelgroep, dan wil je misschien wel laten zien waar je roots liggen en waarom dat een voordeel is voor je potentiële klanten. Het kan ook zijn dat je met corporate storytelling aan de slag wilt, omdat je juist niet precies weet wat jou als bedrijf uniek maakt. Door een traject te starten voor corporate storytelling moet je ook kritisch en met een frisse blik kijken naar je eigen bedrijf: hierdoor vallen zaken die jouw bedrijf uniek maken je eerder op. Op deze manier kom je achter je unieke verkooppunten en kun je je verhaal sterker vertellen.

Op welke manier wil je jouw corporate verhaal vertellen?

Als je weet waarom je aan de slag wilt met corporate storytelling kun je aan de slag met de volgende stap bij het beslissen met welk bureau je in zee wilt gaan: op welke manier wil je jouw verhaal vertellen? Veel storytelling bureaus zijn namelijk gespecialiseerd in een bepaald type storytelling, zoals video, social media, blogs of infographics. Daarnaast zijn er nog bureaus die allround storytelling kunnen bieden. Door op de websites van de verschillende bureaus te kijken kom je er vaak al snel achter wat bij jou en jouw bedrijf past. Je kunt ook bij verschillende bureaus de cases bekijken wat ze voor eerdere klanten gedaan hebben. Zo ontdek je al snel wat je aanspreekt en wat niet.

Wat zijn de resultaten van het bureau?

Als je weet op welke manier je jouw verhaal wilt vertellen en wat jouw doelstelling is, dan moet je bij het kiezen van een bureau niet de resultaten vergeten. Je wilt immers corporate storytelling inzetten om resultaten te boeken, zoals meer naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken of je concurrentiepositie verbeteren. Vraag bij het bureau dat je voorkeur heeft daarom altijd naar resultaten van eerdere storytelling campagnes. Een goed bureau zal altijd kunnen aangeven wat hun resultaten zijn. Kunnen ze dit niet of blijft dit vaag? Dan kun je beter wegblijven, want dan zal ook jouw storytelling campagne geen concrete resultaten opleveren. En wil je resultaten horen van de referenties van het bureau? Wees dan niet bang om ze te bellen en via hun resultaten op te vragen.

Houd je rekening met deze drie dingen, dan wordt het kiezen van een bureau voor corporate storytelling een stuk eenvoudiger.