Basisonderwijs verbeteren voor meer leerkrachten

Bijna dagelijks is er iets in het nieuws over het basisonderwijs. Er dreigt een groot tekort aan leerkrachten en dat is op sommige scholen nu al een groot probleem. Hoe kan het dat er zo weinig mensen kiezen voor een carrière in het onderwijs? Of geven leerkrachten er na verloop van tijd de brui aan? Om te voorkomen dat leerkrachten afhaken kan er een veranderingstraject ingezet worden. Bijvoorbeeld door de werkomstandigheden in het basisonderwijs te verbeteren.

Plezier voorop

Bij alles wat we doen in ons leven, is het belangrijk dat we er plezier aan beleven. Vooral als het over je dagelijks werk gaat. Veel leerkrachten hebben met passie voor het beroep gekozen. Maar als het dan in de praktijk tegenvalt, bijvoorbeeld door een te hoge werkdruk, dan is het helaas zo dat leerkrachten kiezen voor een andere werkomgeving. En elke leerkracht die weggaat, is een gemiste kans. Door ervoor te zorgen dat leerkrachten weer plezier in hun werk hebben, wordt een dreigend tekort alweer minder. Daarnaast kan het alleen maar het basisonderwijs verbeteren.

Vergaderen over onderwijs

Het basisonderwijs verbeteren kan bijvoorbeeld door voor een andere aanpak te kiezen. Zo kan er bijvoorbeeld gezorgd worden voor minder administratieve rompslomp. Veel scholen kiezen ervoor om overal over te vergaderen. En dan het liefst ook nog met het hele team. Daar verliest een leerkracht veel tijd mee, dat ook gebruikt kan worden voor iets dat veel meer nuttig is. Zo kun je met een andere manier van vergaderen al bewerkstelligen dat er alleen nog over nuttige zaken gesproken wordt, met de mensen die het aangaat. Je praat weer over waar je voor gekozen hebt: over het onderwijs.

Minder werkdruk – meer effectiviteit

Als je een team hebt van leerkrachten dan is het een feit: iedereen is ergens goed in. Door van elkaar te leren ontstaat een cultuur van samenwerking en verbetering. Je maakt meer gebruik van de kennis en kunde die onder de leerkrachten aanwezig is. Mensen krijgen hierdoor een lagere werkdruk en werken op een veel effectievere manier. Zo krijgen ze niet alleen meer plezier in het werk, het onderwijs wordt er daadwerkelijk beter van. De leerkrachten voelen zich met een andere aanpak veel meer betrokken bij het onderwijs. Maar niet alleen dat, ook de leerlingen voelen zich er wel bij. En dat is waar je het voor doet. Met elkaar bereik je meer. Met elkaar kun je het basisonderwijs verbeteren.

Leren van een ander

De verbetercultuur, zoals deze aanpak genoemd wordt, is niet nieuw. Het bedrijfsleven is al langer bekend met deze manier van werken. Het is dan ook niet vreemd dat het aanslaat in het onderwijs. De bedrijven zijn er immers ook niet slechter van geworden. Niet alleen alle teamleden kunnen van elkaar leren, ook kun je leren van bedrijven die weten hoe ze dingen aan moeten pakken. Het onderwijs lijkt niet vergelijkbaar met welk bedrijf dan ook, maar niets is minder waar. Dus waarom het wiel uitvinden als dat allang gedaan is? Het is even investeren in een andere manier van werken maar na verloop van tijd is het je gewone dagelijks werk. Samen op weg naar beter.